Čo robiť po presťahovaní – časť II.

V predchádzajúcom článku sme si načrtli, ako postupovať bezprostredne po sťahovaní. Predpokladajme teda, že sťahovacia služba je už preč a všetky veci máte na svojom novom mieste. Čo ďalej? Papierovačky 🙂 Nemajte však obavy, celý proces Vám priblížime v nasledujúcich riadkoch.

co po stahovani 2

 

Podľa zákona nie je určený termín, dokedy ste povinný nahlásiť nový trvalý pobyt. Je však praktické to vybaviť čím skôr, keďže sú na to naviazané mnohé životné situácie. Nikto Vás však do toho nútiť nemôže. Nahlásiť zmenu trvalého bydliska po presťahovaní môžete na príslušnom obecnom alebo mestskom úrade v mieste Vášho nového bydliska. Od nedávna existuje možnosť ohlasovať zmenu trvalého bydliska už aj elektronicky. Poďme si však ukázať, ktoré konkrétne úrady a inštitúcie musíte navštíviť a do akého termínu po sťahovaní.

 

Zdravotná poisťovňa – do 8 dní

Jednou z Vašich najskorších povinností je nahlásiť presťahovanie vo Vašej zdravotnej poisťovni. Navštíviť by ste ich mali do 8 dní od zmeny trvalého bydliska. Oznámenie nemusíte podávať osobne, existuje možnosť splniť si ohlasovaciu povinnosť elektronickou aj klasickou poštou.

 

Sociálna poisťovňa – do 8 dní

Ak ste zamestnancom, sociálnej poisťovni Vaše sťahovanie nahlási Váš zamestnávateľ. Osobne alebo písomne však ohlasovaciu povinnosť musia riešiť podnikatelia, živnostníci, dôchodcovia, mamičky na materskej a iné osoby, ktoré poberajú dávky sociálneho poistenia. Túto povinnosť je potrebné vybaviť do 8 dní.

 

Živnostenský úrad – do 15 dní

V prípade, že ste živnostníkom, zákon Vám udeľuje povinnosť oznámiť zmenu bydliska do 15 dní. Zväčša sa zmena oznamuje osobne na príslušnom úrade nielen v mieste nového bydliska, ale aj toho starého. Celé Vás to bude stáť 3 eurá. Žiadosť však možno podať aj prostredníctvom pošty, kde priložíte e-kolok.

 

Daňový úrad – do 30 dní

Ak ste daňovníkom (napr. živnostník), týka sa Vás aj ohlasovacia povinnosť na daňovom úrade. Ten musíte navštíviť do 30 dní od presťahovania, resp. zmeny trvalého bydliska.

 

Občiansky preukaz – do 30 dní

Do 30 dní od zmeny trvalého bydliska si budete musieť podať žiadosť o nový občiansky preukaz. Urobíte tak na okresnom riaditeľstve Policajného zboru. Dostanete ho do 30 dní a bude Vás to stáť poplatok vo výške 4,50 eur. V žiadosti môžete uviesť číslo Vášho mobilného telefónu alebo e-mailovú adresu a budete informovaný o tom, že si svoj nový občiansky môžete prevziať.

 

Banka – neurčené

Nezabudnite nahlásiť sťahovanie aj vo Vašej banke. Je vo Vašom záujme do urobiť čo najskôr po získaní nového občianskeho preukazu. Zabezpečíte tak, aby Vám dôležité dokumenty, ako výpisy z účtov a iné potvrdenia, chodili na novú adresu.

 

Mobilný operátor – neurčené

Navštíviť mobilného operátora a oznámiť mu, že ste sa sťahovali, odporúčame až s novým občianskym preukazom.

 

Pošta – neurčené

Tu je postup trošku odlišný od iných úradov. Pokiaľ navštívite všetky úrady, môže sa stať, že Vám niečo pošlú na starú adresu. To isté platí pre priateľov a známych, ktorým ste ešte neoznámili adresu, kam ste sa presťahovali. Pokiaľ si vybavíte všetky potrebné veci, môžete si na pošte zriadiť tzv. časové doposielanie. Po určitú dobu Vám zásielky doručené na starú adresu budú chodiť na tú, kam ste sa sťahovali.

 

Vieme, že sťahovanie bytu, či domu, nie je jednoduchá záležitosť. Dúfame však, že naša séria článkov Vám čo najviac pomôže uľahčiť celý sťahovací proces. A ten pocit, keď už bude konečne po všetkom a vy si v pokoji sadnete na pohodlný gauč vo Vašom novom bývaní, je na nezaplatenie 🙂